sreda, 27 novembar 2013 17:37

Lekcije o izboru mamaca

Ocenite ovaj članak
(2 glasova)

Simon Crow nas podseća na neke od lekcija o značaju korišćenja pravog mamaca.

Mamac je jedna od tema gde smo svi ponekad krivi što smo zadovoljni, jer živimo u svetu sa puno pogodnosti. Sa toliko kompanija koje proizvode boile, lako je uzeti telefon u ruke i poručiti 10kg najnovijih boila, stavljajuću veru u uspeh na ono što smo platili. Ako ste među onima koji vrlo često greše sa mamcima, pa vam se nule u ribrici ulova često dešavaju , moj savet je da se vratite sa opreme i sistema i malo bolje pogledate i razmislite koliku ulogu imaju mamci ribolovu.

Ja sam to nedavno odlučio na vodi mog udruženja, Woldview, gde sam koristio samo boile i uvideo da je to pogrešan način za napredovanje i posle kratkog posmatranja definitivno utvrdio da su ribe spremne da se hrane mnogo češće nego što sam mislio dok sam sedeo iza štapova. Ja teško „tonem“ ali kad god sam video šarana u blizini i bacio kukuruz šećerac ili drugu zrnastu hranu, koju bi tada rado uzimali, shvatio sam da nešto nije u redu sa načinom na koji pecam. Kada sam iste ribe hranio boilama, brzo sam shvatio gde je problem, jer su ih ignorisale i brzo se udaljavale. Šaran iz Woldview-a je jednostavno navikao da je okrugla loptica mamac koji je opasan i bilo je potrebno nešto drugačije da pomogne da spusti gard. Odlučio sam se na dodavanje nekih peleta i partikla mojoj baznoj hrani, još uvek hraneći boilama koje sam „prerušio“ tako što sam ih drobio ili prepolovio, jednostvano menjajući situaciju koje su ribe imale priliku da vide veoma često. U nekoliko jutara korišćenja novog pristupa, riba je krenula i borio sam se da zadržim štapove. Rezultat je nekoliko sjajnih riba, uključujući i nekoliko ciljanih. Bez obzira da li će tako biti i ubuduće, a to će nam samo vreme reći, nagađam da će oni uskoro i to shvatiti te da ću biti u potrazi za nečim novim.

sl-1

Mamac je mnogo više od boile sa police neke prodvnice

Boja i svežina

Šaran može biti veoma izbirljivi kada je u pitanju mamac i svako ko ignoriše čak najsitniji detalj skoro sigurno će ostati bez ulova u nekom trenutku. Neke od najvrednijih lekcija o tome naučio sam na pecanju u inostranstvu kada sam omekšao u stavu u o tome kako selektivna u ishrani, čak do tada ne upecanih, većina šarana može biti.

sl-2

Vraćanje u vodu poslednjeg ulova sa Woldview-a

Ne dozvolite nikome da vas ubedi da je pecanje u inostranstvu lako, jer su ribe u stranim zemljama iste kao ovde i da će pokupiti bilo koju hranu koju ih privuče. Sećam se odlaska na reku St Lorens u Kanadi i ignorisanje saveta kanadskog šarandžije Pola Hanta, kada mi je rekao da ću mnogo lakše upecati šarane ako stavim mamac svetlonarandžaste boje nego bilo koji drugi mamac. Odbio sam,verujući da želi mi proda foru za njegove mamce.Shvatio sam grešku kada sam tri sata sedeo bez i jednog pipanja na mamac Fishmeal dosadne boje, dok je oko mene upecano desetine šarana. Podvio sam rep, nerado promenio mamac i počeo da vadim jednu ribu za drugom u roku od minuta pošto sam stavio mamac koji mi je Pol savetovao.

sl-3

Mala izmena u sastavu i obliku mamca može napraviti razliku

Još jednu važnu lekciju koju sam naučio bila je tokom posete legendarnom Lac de St Cassien u Francuskoj, kada sam bio naoružan gomilom gotovih boila. Pre putovanja, u nekoliko navrata, Steve Briggs mi je rekao kako izbirljivi Cassien šaran pre bira sveže ili smrznute boile nego one gotove. Pitao sam se kako bi šaran mogao da zna razliku između svežeg i očuvanog mamca, pa sam odlučio da radim svoju stvar. To je bilo tako sve dok nisam jednog popodneva gledao šarane u plićaku, kako se kreću preko mesta ge sam zabacio bez dobijanja i jednog bip-a. Onda sam shvatio da sam možda bio malo naivan. Završio sam bez ulova celo putovanje, videvši šarane preko mojih mamaca u nekoliko navrata. Napustio sam jezero sa odgovarajućom lekcijm o tome kako probirljiv šaran sa Cassien-a može biti u tome koji mamac će uzeti.

Ako samo to putovanje nije bilo dovoljno da me nauči lekciju, uskoro je Stiv doživeo sličnu sudbinu kada je imao drugačije mamce od druge kompanije od svojih uobičajenih za dugo putovanje. Nisu izgledali niti mirisali sveže kao što je trebalo, ali, misleći da će biti u redu, on je zaglavio sa njima. Dve nedelje kasnije, on nije imao pecanje, dok su drugi ribolovci u blizini često imali ulove. Tek kada se nevoljno prebacio na jednan od svojih mamaca i uhvatio odmah jednu ribu, shvatio je svoju grešku.

sl-4

Stari šaran je video gotovo sve, pa nešto novo je možda potrebno da “spusti gard”

Greške sa aromama

Nisu samo boja i svežina važni aspekti boile koja dobro lovi. Dok su dva primera koja sam naveo veoma sveža u mom sećanju, ako odem malo dalje u prošlost setim se vremena kada sam imao svoje atraktore koji su mi doneli mnogo riba. Jedne sezone, 1990. godine, sam pecao na na jezeru Farlovs, opremljen mamcima koji su odlično radili na vodi mog udruženja. Imao sam veoma retke ulove dok je momak pored mene, Tim Spenser,imao mnogo više pecanja koristeći drugačiji mamac. Naravno, takve situacije se dešavaju i vredi pokušati istim mamcima i drugi put, jer šaran na takvim vodama zna često da bude nedosledan. Međutim, kada sam sledeću put došao na isto jezero, morao da promenim aromu u boili, jer mi je ponestajalo tečnosti. Tada sam bio student sa tankim budžetom, pa sam pecao i na stare i na nove mamce, (po jedan na svaki štap) i posle 48 sati sam otišao sa višestrukim ulovima na nedavno mešenom mamcu bez dovoljno mirisa u odnosu na stari. Bila je to vredna lekcija, jer bazni miks je bio potpuno isti za oba mamca. Samo sam smanjio Bun Spice aromu i zamenio je sa aromom Salmon koju je Tim koristio tako dobro na prethodnom pecanju. To je bio klasičan primer kako jedna aroma može dobro ili loše da radi na nekoj vodi i definitivno mi je pokazao koliko je značajno, da čak i najsitnije razlike u mamcu mogu biti važne u datim situacijama.

sl-5

Izmena mog pristupa mamcima na Woldvew-u rezultirala je da ovaj šaran napravi grešku drugog jutra od kada sam pokušao nešto novo

Nešto novo

Sa znanjem i razumevanjem da šaran može da bude vrlo izbirljiv, kada prvi na vodi da probate nešto novo možete dobiti ogromnu prednost. U ranim 1990-ih, kada se Scopex Squidpojavio na tržištu, imao sam neke odlične rezultate na kratkim sesijama pecanja na jezeru Orchid. Prva dva puta sam završio sa više ulova i ponestajalo mi je mamaca pre kraja. Riba nije mogla dobiti dovoljno hrane pa su se šarani prosto utrkivali ko će prvi do mamca. Jednog dana sam imao sedam različitih riba desetokilaša, u vreme kada je na tom jezeru bio veliki uspeh.

Ta dva putovanja otvorila su mi oči o rezultatima koji novi mamac može imati na vodi. To je jedan od glavnih razloga zašto danas uvek koristim nove mamcekoji su još u fazi testiranja i razvoju. Često čujem momke na obali ili vidim objave na FB o tome da kompanije više ne stavljaju mamace se na testiranje pre puštanja na tržište, jer su pod pritiskom da distribuiraju nove stari. To je veoma daleko od istine kada su u pitanju top kompanije, koje i dalje imaju dugotrajna testiranja pre puštanja novih mamaca na tržište.

Ja trenutno testiram mamce Key 6 od Nashbait-a, koji neće biti izbačeni dok ne budu potpuno u redu, a će biti tek posle mnogo sati pokušaja i grešaka (i nikada neće biti pušteni dok ne bude sve u redu). Potrebno je biti vrlo jak mentalno da bi bili spremni da probate novi mamac pre nego što izađe na tržište, ali ja znam do kojih granica Gary Bayeside da bi njegovi mamci bili pravi. Pre nego budu dostupni ribolovcima oni će biti testirani u rezervoarima laboratorije, kao i na sopstvenim jezerima. Zato sam spreman da ih isprobam, jer znam da kad on konačno stignu do pravog nivoa, pružaće mnoge nove mogućnosti i vredeće da se koriste, te da se njima kockamo sa uspehom.

sl-6

Iskoristite period bez ulova da malo više razmislite o svom izboru mamaca

Znanje je moć

Očigledno je da sve što sam rekao ide u pravcu toga da trebate naći pravi mamac za svaku situaciju kada ste na pecanju. To možda zvuči kao prilično očigledno, ali poenta ja pokušavam da objasnim da se ne stave sve jaja u jednu korpu, jer mamac je mnogo važniji i zahteva mnogo više od pet minuta vašeg vremena.

Šarani su radoznali stvorenja. Oni uče kroz iskustvo pa čak i ako vide dosta slobodnih mamaca, verovatno je da će biti veoma oprezni zbog svega na šta su predhodno uhvaćeni. Periodi ribolova bez ulova nisu uvek do toga da ribe nema, niti su oni uvek zbog izbora lokacije i mesta pecanja. Ako bih trebao da nagađam, mnogo tog vremena, ribe su samo oprezne i izbirljive. Zbog toga, male izmene u receptu prilikom izrade boila, drugačijem obliku mamaca, ili ponuditi nešto drugo uporedo sa boilama, može da bude dobar put.

Razlika između mamca sa aromom Monster Squid Redi onog sa malim dodatkom Liver-a je ogromna, baš isto kao dodavanje konoplje u primamu ili tečnosti u miks. U suštini to može napraviti razliku između toga da li ćete upecati ili ne, i svako ko ignoriše ovu činjenicu će provesti više vremena u vezivanju predveza i sređivanju pribora nego što je fotografisanje i merenje kapitalnih primeraka.